Varier træningen og øg din stabilitet og balance

Varier træningen og øg din stabilitet og balance
Mangler du stabilitet og balanceevne? Så varierer din træning, søg væk fra landevejen og løb i terrænet. Sådan lyder rådet fra en af Danmarks bedste maratonløbere nogensinde.

Du gør dig selv som løber en bjørnetjeneste, hvis du udelukkende holder dig til de vante ruter på landevejen.

Det mener løbekonsulent hos DGI Nordsjælland Allan Zachariasen, som er en af Danmarks mest erfarne og bedste løbere gennem tiden, og som stadig indtager 2. pladsen over den hurtigste danske maraton nogensinde med tiden 2.11.05 timer, som han satte i 1983 i Barcelona.

Han oplever gennem arbejdet som løbe-underviser, at mange løbere og løbe-trænere har for lidt fokus på selve løbeoplevelsen og holder sig for meget til de samme ruter.

Løb skal ikke være bevidstløs træning men en oplevelse

”Løbere har tendens til at være konservative og løbe de samme to ruter. Engang i mellem er det fedt at gøre noget andet og for eksempel løbe en tur i gågaden i lysene fra butiksruderne eller også kan du løbe en tur på stranden.”

Mange har tendens til at glemme, at løb ikke kun skal være bevidstløs træning, men også skal være en oplevelse, hvis det skal blive ved med at være sjovt,”

Allan Zachariassen, løbekonsulent DGI

En måde at variere træningen på, for eksempel om vinteren, er trailløb eller crossløb. Her oplever den tidligere Danmarksrekordholder på maratondistancen dog en berøringsangst i løbemiljøet, og det er en skam, mener han.

”Nogle løbere og løbetrænere tror, de skal have et kursus, inden de kan løbe i skoven, men du behøver ikke tage et kursus eller købe specielle sko for at løbe på en skovsti. Terrænløb, crossløb og trailløb er ikke komplicerede former for løb, så vær ikke bange for at kaste dig ud i nyt terræn,” siger Allan Zachariasen.

Manglende stabilitet og balanceevne kan være årsag til løbeskader

Ved at dreje fra den vante rute og ind i eksempelvis skoven, er der en anden stor og markant fordel. Når du løber i terrænet, træner du nemlig samtidig stabiliteten og balanceevnen, og det er områder, som mange løbere i dag bør have fokus på at forbedre.

”Man snakker enormt meget om, hvorfor vi ser så mange idrætsskader. Jeg tror, at vi i de kommende år vil se et stigende fokus på, at en af årsagerne er, at vi mangler stabilitet og variation i træningen. Det kan du arbejde med ved at løbe i kuperet og varieret terræn, da det styrker flere dele af kroppen, end hvis du kun løber på landevej,” siger Allan Zachariasen.

Har du lyst til at få flere gode råd, så dyk ned i løbetilbuddene fra DGI Løb herunder. Bor du i Nordsjælland, er der endda chance for at gode råd fra Allan Zachariasen selv.

3 gode råd fra løbe-guruen

  • Løb skal være en oplevelse
  • Varierer din træning
  • Vær ikke bange for at prøve nyt
Anders Korsager Nielsen / anders.korsager.nielsen@dgi.dk

Add Comment

Phone: 21816011
Erik Eriksensvej 50
Dit hjertes MotionsKlub, 7100 Vejle